Sendt: 2. marts 2020 14:34 Til: Veje og Trafik Cc: Leif Mårtensson ; Iben Sønderup Emne: Spørgsmål vedr. trafikforhold i Langå by Til Veje og Trafik, Randers cc til orientering til Iben Sønderup, næstformand, Miljø og Teknik cc til Leif Mårtensson, formand, Langå Miljøgruppe Til Veje og Trafik, Randers kommune Spørgsmål vedr. trafikforhold i Langå by Langå Miljøgruppe har modtaget adskillige klager fra Langå-borgere over den tunge trafik, der i dag kører igennem Langå midtby ad Væthvej. Klagerne handler dels om støj og rystelser fra de forbikørende køretøjer, dels om trafiksikkerheden, da mange børn skal krydse midtbyen til og fra skole og fritidsaktiviteter. Denne trafik finder erfaringsmæssigt primært sted i dagtimerne og medfører desværre, at effekten af de mange gode tiltag med nye cykelstier i midtbyen og stationsbroen over jernbanen begrænses mærkbart af en enkelt, men central, vejstrækning på knap 1 km. Kommunens trafiktælling for 2019 viser et mønster med et stort antal "lastbiler" (521/døgn), der passerer målepunktet ved Gudenåen på Væthvej, og et betydeligt lavere antal, der passerer målepunktet ud for Selagervej på Ulstrupvej(129/døgn). I miljøgruppen har vi drøftet tallene og har i den forbindelse følgende spørgsmål: 1. Hvad er definitionen på "lastbil"? 2. På hvilke datoer i 2019 fandt de pågældende trafiktællinger sted? Det er vigtigt, fordi netop i 2019 kørte der i perioder et meget stort antal togbusser til og fra Langå, og trafiktallene kan være skævvredet, hvis man har ramt en af de perioder. 3. Hvad er grunden til, at der ikke også blev målt på Randersvej, fx ud for Egevej, for at måle gennemkørende trafik via Langå bymidte i retning til og fra Randers? 4. Hvad er tidshorisonten for at få etableret den længe planlagte forlægning af cykelsti 29 under jernbanebroen ved Væthvej, hvilket vil reducere børns behov for at krydse kørebanen på Væthvej i forbindelse med skole og aktiviteter på Langå stadion? Er det nødvendigt at afvente Banedanmarks elektrificeringsarbejde? 4. Er det rigtigt forstået, at der på Væthvej ikke må indføres hastighedsbegrænsninger på under 50 km/t, fordi vejen er en del af rute 587? I Laurbjerg er der 40 km/t på den del af samme rute, der passerer Lilleåskolen. 5. Hvad er kommunens erfaringer med fartdæmpende foranstaltninger på veje med et trafikmønster svarende til Væthvejs? Er der nogen, der virker klart bedre end andre? Er det muligt at lave en forsøgsordning med hastighedsbegrænsning på fx 30 eller 40 km/t i fx 6 måneder? Samlet trafikløsning I miljøgruppen er vi opmærksomme på, at en gruppe borgere har kontaktet Randers kommune vedr. problemer med trafikken på Fælledvej, herunder det problematiske vejkryds Fælledvej - Væthvej, og at der allerede er afholdt et møde med repræsentanter for Veje og Trafik i februar i år. Vi anbefaler at der bliver lavet en samlet løsning på diverse trafikale udfordringer i Langå midtby, så Langå for alvor kan komme på landkortet som sikker cykelby - hele vejen igennem. På Langå Miljøgruppes vegne Lou Næraa, næstformand